موافقت دولت انگلیس با طرح جنجالی گسترش باندهای فرودگاه هیترو لندن
به گزارش ایرنا، موافقت دولت انگلیس با احداث باند سوم فرودگاه هیترو لندن در حالی صورت می گیرد که برخی از اعضای کابینه دولت انگلیس از جمله بوریس جانسون وزیر خارجه و شهردار سابق لندن با این طرح مخالفت کرده بودند.
"کریس گریلینگ " وزیر حمل ونقل انگلیس بعد از نشست کابینه در گفت وگو با خبرنگاران، موافقت کابینه "ترزا می " با گسترش باندهای فرودگاه هیترو را تصمیمی "واقعا سرنوشت ساز" توصیف کرد و گفت این اقدام ضمن گسترش ارتباطات انگلیس با سایر نقاط جهان، سبب گسترش فرصت های شغلی و تجارت خواهد شد.
به رغم استقبال برخی از اتحادیه های تجاری از جمله کنفدراسیون صنایع انگلیس، صادق خان شهردار لندن و عضو ارشد حزب کارگر موافقت دولت انگلیس را با گسترش باندهای فرودگاه هیترو را "اقدامی اشتباه " هم برای لندن و هم برای بریتانیا توصیف کرد.
صادق خان پیشتر برای حل این مساله خواهان گسترش فرودگاه گاتویک ( در حدود هفتاد مایلی لندن) به عنوان یک گزینه بهتر و ارزان تر شده بود.
دولت سابق دیوید کامرون در گذشته به دلیل فشار گروه های زیست محیطی و احزاب مخالف، تصمیم گیری در مورد اجرای طرح گسترش باندهای فرودگاه بین المللی هیترو لندن را به تعویق انداخته بود.
دولت سابق کامرون این تصمیم را باهدف انجام تحقیقات زیست محیطی بیشتر برای ساخت این باند که می تواند ظرفیت پروازی فرودگاه هیترو را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، اعلام کرده بود.
اگرچه این تصمیم دولت کامرون، با انتقاد شدید برخی از بخش های اقتصادی انگلیس ازجمله شرکت هواپیمایی ایرویز و اتاق بازرگانی انگلیس ( بی سی سی ) مواجه شده بود.
دولت کامرون از سوی اتاق بازرگانی انگلیس، به دلیل این تصمیم به "بی جرئتی و از سوی سایر گروه های اقتصادی به "هیجان زدگی " متهم شده بود و مدیر شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز نیز تهدید کرده بود که پروازهایش را از فرودگاه هیترو به یک فرودگاه دیگر منتقل خواهد کرد.
براساس این طرح جنجالی، ظرفیت پروازی فرودگاه هیترو به رغم نزدیک بودنش به محل های مسکونی، انتظار می رود که با هزینه ای هنگفتی که بیش از 18 میلیارد پوند برآورد شده است، گسترش یابد.
بهره برداری از یک باند جدید 3 هزار و 500 متری در این فرودگاه بین المللی که انتظار می رود از سال 2021 میلادی شروع شود، از جمله اهداف این طرح که هم اینک با اعتراض شدید ساکنان محلی و فعالان مدنی و محیط زیست مواجه است، بشمار می آید.
فعالان محیط زیست معتقد هستند که گسترش فرودگاه هیترو در تضاد با هشدارهای دانشمندان و کارشناسان هواشناسی بوده و سبب افزایش ورود کربن بیشتری به هوا می شود.
فرودگاه هیترو در حال حاضر یکی از شلوغ ترین فرودگاه های جهان بشمار می آید و براساس آمارهای منتشرشده در سال 2012 میلادی بیش از 70میلیون مسافر برای جابجایی شان از این فرودگاه استفاده کرده اند.
براساس گزارش مقامات فرودگاه هیترو ، هم اکنون از 98 درصد از ظرفیت این فرودگاه استفاده می شود و به همین دلیل برای بالا بردن این ظرفیت ، هیچ راهی به جز افزایش سرمایه گذاری و ساخت یک باند دیگر در آن وجود ندارد.
ضمن اینکه فرودگاه بین المللی هیترو لندن باهدف جلب نظر افکار عمومی برای حمایت از طرح گسترش این فرودگاه پروازهای شبانه اش را متوقف کرده است.